design-tools

معرفی 5 ابزار طراحی تصویری برای طراحان تجربه کاربری

توسط

می‌خواهیم بسته اولیه‌ای به شما معرفی کنیم که به کار طراحان تجربه کاربری می‌آید که می‌توانند با استفاده از آن طراحی و آزمودن راه‌‌حل‌های رابط کاربری را شروع کنند. کافی است حدود ۶ دقیقه زمان بگذارید و مطلب زیر را مطالعه کنید.

در این مقاله از وبلاگ نیل پیکسل تصمیم گرفته‌ایم با برجسته کردن تصویر و انواع آن به پتانسیل بالقوه طراحان کمی شاخ و برگ بدهیم. اجازه بدهید قبل از این‌که بخواهم به ادامه مطلب بپردازم، سه توصیه به شما بکنم

  1. شما هستید که می‌توانید طراحی خوب انجام دهید؛ نه ابزار طراحی!
    مهم نیست که برای تهیه آخرین نسخه یک نرم‌افزار طراحی پول زیادی پرداخته یا فقط یک کاغذ و قلم برای این کار داشته باشید؛ تمرین فراوان باعث ارائه کار خوب می‌شود.
  1. لازم نیست همه ابزار طراحی را بشناسید.
    یک طراح خوب از ابزار متنوعی استفاده می‌کند و زمان استفاده از هر کدام را می‌داند؛ بهره بردن از یک یا دو نوع ابزاری که منشا هر مشکل را نشان می‌دهد، کافی است. اگر بخواهید طرز استفاده از همه ابزار را یاد بگیرید، وقت همه را تلف خواهید کرد.
  1. اینفلوئنسر نیستیم.
    در پایان می‌خواهیم به برندهای خاصی از ابزار اشاره کنیم که به شما، به عنوان طراح مستقل در یک استارت‌آپ کوچک، این ابزار خاص را پیشنهاد می‌دهیم. نهایت تلاشمان را می‌کنیم که اگر برند خاصی را پیشنهاد می‌دهیم. به‌هرحال، همیشه خودتان هم تحقیقات لازم را انجام دهید!

طراحی تصویری و معرفی چند ابزار الگوی اولیه


طراحان تجربه کاربری از مجموعه ابزار متنوع و گسترده‌ی‌ در دسترسی برای طراحی‌های تصویری و الگوبرداری استفاده می‌کنند: از طراحی با کاغذ و قلم گرفته تا الگوهای اولیه قابل انتخاب با بازدهی بالا که پویانمایی‌های تعاملی را همراهی می‌کنند. هر کدام از این وسیله‌ها باید برای تبادل طراحی قدرتمند، به عنوان یک سکوی پیشرفت باشد تا بتوانید با استفاده از آن‌ها نقشه‌های معماری کاربردی، زیبا و مفیدی طراحی کنید.

در ادامه مطلب به پنج روش طراحی تصویری مفید و ابزار الگوبرداری اولیه اشاره شده و مثال‌هایی از زمان صحیح استفاده از این ابزار آورده شده است.

1- طرح زدن (اسکچ)


احتمالا یکی از مواردی که بسیار مورد غفلت واقع شده و دست کم گرفته شده، استفاده از زوج قلم و کاغذ است. تجربه کاربری به معنی انتقال ایده‌هاست. تا زمانی که در حال طراحی یک تصویر هستید، باید بتوانید فیدبک بگیرید و به سرعت ایده‌های خود را به شیوه دیگری تکرار کنید.

از این رو باید به توجه به موارد زیر بسیار مهم است:

  • به تصویر کشیدن؛
  • برقراری ارتباط با مشکلات کاربران؛
  • داستان‌های آن‌ها؛
  • ارائه سریع، مقرون‌به‌صرفه و موثر؛
  • راه‌حل‌های مشکلات آن‌ها.

طرح زدن یکی از بهترین شیوه‌ها برای انجام موارد گفته‌شده است.

ممکن است در ابتدا فکر کنید که طرح زدن روی کاغذ با استفاده از مدادها، خودکارها یا ماژیک‌های مختلف کاری مبتدیانه یا ناشیانه است؛ ولی در گذر زمان متوجه خواهید شد که این روش کارآمد است. نه‌تنها به کار بردن این روش، موثر است، بلکه مهارتی بسیار ضروری برای طراحان تجربه کاربری محسوب می‌شود.

به خاطر داشته باشید که حتما نباید هنرمند فوق‌العاده‌ای باشید، فقط باید بتوانید ایده خود را انتقال دهید. در ادامه، تعدادی از طرح‌های اصلی و بسیار خوب اشتراکی تجربه کاربری از آناستاسیا کاس را نشان خواهیم داد تا برای شروع طراحی به شما کمک کند!

2- استفاده از وایرفلو و یوزرفلوها:


اگر بتوانید اهداف کاربرانتان را به گونه‌ای به تصویر بکشید که آن‌ها بتوانند از نتیجه کارتان استفاده کنند، این موضوع نه تنها به موفقیت شما کمک می‌کند، بلکه از این طریق حتی می‌توانید راه‌حل‌های تصویری رابط کاربری موکاپ و الگوی اولیه را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

 یکی از بخش‌های کلیدی طراحی موفق و فرآیند تبادل اطلاعات، برقراری ارتباط به شیوه‌ای است که کاربر بتواند دستاورد شما را به سهامداران و مهندسان توضیح دهد.

اگر به اندازه کافی روی طراحی یوزرفلوها (مسیری است که یک کاربر نمونه اولیه برای اتمام یک ماموریت از طریق وبسایت یا اپلیکیشن دریافت می‌کند) زمان بگذارید، می‌توانید به دیگران کمک کنید که با مراحل انتقال کاربر ارتباط برقرار کنند. البته با انجام این کار راهنمای قدرتمندی هم برای خودتان تنظیم می‌کنید و به این ترتیب نقشه‌برداری روی صفحه نمایشتان نیز گسترش می‌یابد. پس از اینکه این پردازش فکری مربوط به تجربه کاربری قوت گیرد، در مرحله بعدی می‌توانید به سراغ رابط کاربری بروید و وارد جزییات اجزا و صفحه‌آرایی شوید

3-  (Wireframe) یا نمونه‌سازی:


وایرفریم‌ها راه قدرتمند و پرطرفداری محسوب می‌شوند که می‌توانید از طریق آن‌ها به صفحه‌آرایی و ایجاد طراحی User Flow (ابزار آنلاینی است که می‌تواند جریان الگوی اولیه زیبایی برای کاربر ایجاد کند) بپردازید؛ البته با توجه به تکامل وب و سایر محصولات دیجیتال، عمل نمونه‌سازی یا وایرفریم تقریبا منسوخ شده است.

البته هنوز مفهوم صفحات کامل نشده است. وایرفریم‌ها ابزار قدرتمندی هستند که به صفحات دسکتاپ و یوزرفلوهای پیچیده‌ای که به تعداد زیادی مستندسازی تصویری نیاز دارند، کمک می‌کنند.

 اکنون که در حال شناخت اجزا، محتوا و طرح کلی جهت‌یابی صفحه هستید، می‌توانید از طریق وایرفریم‌ها به سرعت صفحه‌آرایی صفحه خود را به تصویر بکشید. هم‌چنین از آن‌جایی که این ابزار، ویژگی‌های خاصی مثل رنگ یا سایه ایجاد نمی‌کند؛ استفاده از آن برای آزمودن الگوسازی‌های اولیه مفید است.

در ضمن وایرفریم‌ها محیط بی‌طرفی هم برای آزمودن یوزرفلوها و قدرت درک مربوط به صفحه ایجاد می‌کنند

4- رابط کاربری موکاپ (Mockup) 

بیشتر وقت‌ها هنگامی که افراد به فکر طراحی می‌افتند، موکاپ تصویری با بازدهی زیاد اولین انتخاب آن‌هاست. اینجاست که طراح روی اصول تصویری تمرکز می‌کند که نه تنها «زیبا به نظر برسد»، بلکه به درک کاربر هم در خصوص خط اتصال و مسیر اهداف، کمک کند.

موکاپ‌هایی که بازدهی زیادی داشته باشند به افراد ذی‌نفع اجازه می‌دهند نتیجه نهایی را قبل از طراحی و ساخته شدن، ببینند. این مرحله قدم بسیار مهمی در روند انتقال اطلاعات محسوب می‌شود و بدون هیچ گونه مهندسی یا الگوسازی اولیه، بهترین پیش‌نمایش ممکن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از رابط کاربری موکاپ می‌توانید در ارائه‌های مربوط به بازاریابی استفاده کنید.

هم‌چنین می‌توانید از این رابط در قاب‌بندی‌های وسایل دیجیتالی هم برای بازاریابی استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید از آن برای انگیزه بخشیدن به گروهتان بهره ببرید یا کسانی که پتانسیل مشتری شدن دارند، را به کار خود جذب کنید.

البته اصلی‌ترین دلیل استفاده از رابط کاربری موکاپ این است که از آن به عنوان ابزاری برای تبادل اطلاعات با برنامه‌نویسان خود بهره ببرید و بهترین ابزار تبادل و انتقال اطلاعات حالتی است که به برنامه‌نویسان اجازه دهد مستقیما از طریق این رابط کاربری کدهای برنامه‌نویسی را وارد کنند.

5- الگوسازی اولیه:

همه موارد گفته‌شده در این قسمت می‌توانند به شما کمک کنند. تا زمانی که الگوسازی اولیه وجود نداشته باشد، سهامداران و کاربران نمی‌توانند بفهمند نتیجه کارتان به چه صورت خواهد بود. بیشتر افراد فکر می‌کنند که الگوسازی اولیه درواقع همان نتیجه نهایی کار است؛ اما در واقع می‌توان از همان ابتدا از این مورد در همه شکل‌ها و اندازه‌ها در روند طراحی برای نمونه و آزمایش‌های اولیه استفاده کنید. طراحان حتی می‌توانند الگوسازی اولیه را بدون استفاده از کاغذ انجام دهند.

انجام الگوسازی‌های اولیه با بازدهی زیاد مشکل اصلی است؛ پس بیایید کمی راجع به آن صحبت کنیم. حالا فرصتی برای طراحان فراهم شده است که با در اختیار داشتن نکته‌ها و اطلاعات لازم نتیجه‌گیری کنند. هر صفحه مربوط به رابط کاربری موکاپ از تعدادی نرم‌افزار الگوسازی اولیه یا تعدادی کد پیشرفته تشکیل شده است.  درواقع، با الگوسازی اولیه فعل و انفعالی ایجاد می‌کنید که کاربر بتواند با کلیک کردن وارد صفحاتی شود که شما طراحی کرده‌اید.

وقتی از الگوسازی اولیه برای آزمودن روند کار استفاده کنید، می‌توانید مواردی کاربر را سردرگم شده و با مشکل مواجه شده است یا مواقعی که احساس رضایت دارد را شناسایی کنید. بسته به این که از الگوسازی اولیه چه زمانی در روند طراحی استفاده شده، می‌توانید از این موضوع بهره ببرید تا فرصت زودهنگام دیگری برای تکرار طراحی ایجاد کنید یا می‌توانید به منظور ایجاد تجربه نه چندان خوب دیگری (برای کاربر) قبل از این‌که قرار باشد، محصول نهایی به برنامه‌نویسان یا بازار داده شود؛ از آخرین شانس‌تان استفاده کنید!

یادداشتی درباره نرم‌افزارهای قابل انتخاب:

چند برند شناخته‌شده برای طراحی نرم‌افزار وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌‌ها هر چیزی که بخواهید ایجاد کنید، از وایرفریم‌ها گرفته تا سیستم‌های مربوط به طراحی و رابط‌های کاربری موکاپ با بازده بالا.

 این چند برند شناخته‌شده عبارت‌اند از: Sketch App، Adobe XD و Figma. هر سه برند معرفی‌شده حالا قابلیت الگوسازی اولیه نیز دارند. یکی دیگر از نرم‌افزارهای الگوسازی اولیه معروف InVision است. برای این که بخواهید کدهای طراحی‌شده‌ خود را برای برنامه‌نویسان‌تان آشکار سازید، می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید؛ چون سیستم بازرسی قدرتمندی دارد.

 البته نرم‌افزارهای دیگری هم هستند که می‌توانید کمی زمان برای یادگیری آن‌ها صرف کنید و سپس با استفاده از آن‌ها اسکچ زدن و ایجاد وایرفریم و الگوسازی‌های‌ اولیه را شروع کنید. دو نرم‌افزار دیگر Balsamic و Marvel هستند.

از اینکه در بررسی این لیست مقدماتی ابزار طراحی تصویری همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این مطلب بتواند برای کشف و شهود در زمینه طراحی تصویری به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که ابزار باعث ایجاد طرح خوب نمی‌شوند، شما طرح خوب را خلق می‌کنید!


وایرفلوٍ: ابزار آنلاینی است که می‌تواند جریان الگوی اولیه زیبایی برای کاربر ایجاد کند.
یوزرفلو: مسیری است که یک کاربر نمونه اولیه برای اتمام یک ماموریت از طریق وبسایت یا اپلیکیشن دریافت می‌کند.


ممکن است بپسندید

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.